Web dizainas – tai kuriamai svetainei sudaromas dizainas, suteikiama išvaizda. Web dizainas susideda iš logotipo, spalvų svetainėse, jų derinimo ir taip sukuriamo svetainės stiliaus. Daugiau informacijos pateikiančiose ir didesnę kokybę web dizainui suteikiančiose svetainėse naudojama flesh animacija. Web dizainą iš esmės gali sukurti bet kas mokantis programavimo pagrindus, bet kokybišką, madingą, pirkėjo akį pritraukiantį dizainą sukuria grafikos dizaineris. Grafikos dizaineriai programuoja css ir html kalbomis taip sukurdami svetainei stilių. Reikia paminėti, kad yra kitoks būdas tai daryti, nes būna realybėje ir kitaip. Dizaineris, kuris nebūtinai turi mokėti programuoti su Photoshop‘ų sukuria svetainės išvaizdą, dizainą, tada web programuotojas karpo su Photoshop‘ų (ar atitinkama programa) sukurtą dizainą ir suprogramuoja ant TVS (turinio valdymo sistemos).
WEB dizaino kūrimas
Tikslų ir potencialių lankytojų nustatymas
Prieš pradedant kurti interneto svetainę, svarbu atsakyti į klausimą, ko tikitės iš tinklapio ir kokie jūsų pačių lūkesčiai. Taip pat būtina įsivardinti potencialius lankytojus – kokiai auditorijai jis bus skirtas ir kokią naudą lankytojams teiks. Nuo to priklauso busimos svetainės dizainas ir turinys. Siektinas tikslas, kad vieną kartą į tinklapį užėjęs klientas aplankytų svetainę vėl. Tai galima pasiekti tik patenkinant lankytojų poreikius, kuriuos taip pat reikia žinoti prieš pradedant planuoti ir kurti interneto svetainę. [8]
Svetainės struktūros planavimas
Įvardijus interneto svetainės paskirtį, tikslinę auditoriją ir lankytojų poreikius, prasideda tinklapio struktūros planavimo etapas. Jo metu apsprendžiama, koks turinys ir kaip bus pateiktas svetainėje, svarstomas preliminarus dizaino vaizdas. [8]
Dizaino kūrimas
Svetainės dizainas – vaizdų ir turinio visuma, matoma tinklapio lankytojams. Svarbiausias dizaino uždavinys – išskirtinumas ir funkcionalumas. Interneto svetainės dizainas turi būti įsimintinas ir tuo pačiu paprastas naudoti (lankytojas turi lengvai rasti jį dominančią informaciją). Patartina apsiriboti tik pagrindine informacija ir vengti nebūtinų turinio ar grafikos elementų. Reikia prisiminti, kad lankytojas į svetaine visu pirma ateina ieškodamas atsakymo į konkretų klausimą, o ne dėl įspūdingų efektų. Populiarėjant planšetiniams kompiuteriams ir išmaniesiems telefonams, keičiasi web dizaino tendencijos: modernios interneto svetainė turi būti pritaikytos keliems įrenginiams („responsive“ dizainas), jų turinys aiškus, navigacija pritaikyta valdymui pirštu. [8]
Dizaino pritaikymas prie turinio valdymo sistemos
Sukurtas svetainės dizainas turi būti suderintas su turinio valdymo sistema. TVS labai palengvina svetainių administravimą. Jos pagalba galima lengvai ir greitai redaguoti tekstus, įkelti nuotraukas ar stebėti svetainės statistiką. Svetaine su TVS užsakovas gali lengvai administruoti pats. Jei už svetainės dizainą atsakingas grafikos dizaineris, tai šiame etape didžiąją darbo dalį atlieka PHP (ar kitos kalbos) programuojas. Dažnai tai gali būti vienas ir tas pats žmogus, kadangi naudojant modernias atviro kodo TVS, didelė dalis programavimo darbų būna padaryta iš anksto ir pateikiama įskiepių pavidalu). Tokios sistemos taupo gamybos kaštus, o tai užtikrina konkurencingą paslaugų kainą.[8]
Dizainas yra svarbus
Web dizainas – vienas pagrindinių elementų
Web dizainas – vienas iš svetainės pagrindinių elementų. Tinklapio lankytojai pirmiausią pastebi jo vizualizaciją ir iš jos susidaro preliminarią nuomonę apie svetainės turinio kokybę ir jo patikimumą. Nustatyta, kad pirmos 3 sekundės yra laikas, per kurį lankytojas nusprendžia, ar pasilikti svetainėje, ar ieškoti informacijos kitur. [9]
Svetainės dizainas – verslo įvaizdžio dalis
Bene svarbiausia web svetainės dizaino funkcija – verslo ar prekės ženklo įvaizdžio formavimas. Jei žmogų sutinka pagal rūbą, tai verslą – pagal interneto svetainę. Mokslininkai įrodė, kad didžioji dalis informacijos perteikiama ne žodžiais, o neverbaline kalba (gestais, mimika, vaizdais ir pan.). Todėl dažnai svarbiau ne ką sakai, bet kaip sakai. Dėl šios priežasties lankytojui ne tiek svarbu, koks turinys yra pateikiamas svetainėje, kaip tai, kaip pati svetainė veikia jo jausmus. Be abejo, nereikia nuvertinti turinio svarbos, tačiau pirmą įspūdį formuoja būtent svetainės dizainas. [9]
Patraukli svetainė lankoma dažniau ir ilgiau
Kai lankytojui pateikiamas vaizdas atrodo patraukliai, internetinėje svetainėje praleidžiama daugiau laiko. Tuo suinteresuotas kiekvienos svetainės savininkas. Nes tai laikas, skirtas įteigti lankytojui savo paslaugą ar idėją. Kuo ilgau lankytojas naršo svetainėje ir kuo dažniau tai daro, – tuo daugiau šansų, kad jis taps klientų ateityje. Be to paieškos sistemos, tokios kaip Google, mėgsta svetaines, kuriose lankytojai leidžia daugiau laiko, ir reitinguota jas aukščiau. [9]
Investicija į svetainės dizainą atsiperka
Tinkamas internetinės svetainės dizainas ne tik pritraukia daugiau potencialių klientų, prailgina jų apsilankymo trukmę, tačiau suteikia verslo įvaizdžiui profesionalumo ir estetikos. Todėl investicija į dizaino paslaugas – naudinga investicija į verslo plėtrą. Tai kur kas greitesnis ir pigesnis būdas sukurti savo verslo įvaizdį, nei naudojant kitus marketingo kanalus. Taupomas brangus laikas ir pinigai. [9]
Web 1.0 ir web 2.0
Terminas „Web 2.0“ pirmą kartą buvo paminėtas 2003 metais ir išpopuliarėjo po pirmosios „Web 2.0“ konferencijos, įvykusios 2004-aisiais metais. Nors iš pažiūros terminas nusako tarsi naują interneto versiją, tačiau jis nereiškia naujos tinklo specifikacijos. Iš tikrųjų, jis apibūdina nusako naujus būdus, kaip programuotojai ir galutiniai vartotojai turėtų naudoti interneto galimybes, išnaudoti jį kaip platformą. Paprasčiausias pavyzdys yra kliento ir serverio programinės įrangos migracija. Seniau tiek kliento dalis su kuria dirba vartotojas, tiek serverio, kuris pateikia ir apdoroja duomenis, būdavo kuriamos kartu. Dabar kliento vaidmenį dažniausiai atlieka interneto naršyklė, o programuotojai kuria dinaminius interneto puslapius, kurie atlieka serverio vaidmenį. Žinoma, šis vaizdas yra supaprastintas, bet pagrindinė esmė maždaug tokia. [10]
9 pagrindiniai dalykai, apibūdinantys „Web 2.0"[10]:
- - internetiniai dienoraščiai, dar vadinami blogais;
- - kolektyvinė patirtis (crowdsourcing);
- - agreguota informacija – pavyzdžiui, tikslingas objektų dėjimas, talpinimas į „Google Maps“;
- - prenumeruojamos transliacijos (podcasts);
- - RSS prenumerata;
- - tinklo bendruomenės, kurių nariai mokosi vieni iš kitų patirties, dalinasi žiniomis;
- - tinklo tarnybos servisai (web services);
- - interneto įskiepiai ir „Wiki“ programinė įranga.
„Web 2.0“ technologijos ir naujovės
Sudėtingos ir sparčiai tobulėjančios technologijos sukūrė nemaža eilę įvairių naujovių, kurios naudojamos kuriant „Web 2.0“ lygio programinę įrangą. Interneto naršyklės su išvystytomis šiuolaikinėmis „JavaScript“ galimybėmis bei praturtintos įskiepiais, tokios kaip kad „Adobe Flash“, tampa tinklo platformos dalimis. Programinės įrangos sąvoka jau tampa visiškai kitokia. [10]
Praturtintos interneto programos
Taip vadinamosios praturtintos interneto programos šiais laikais mažai kuo atsilieka nuo tradicinės programinės įrangos, veikiančios vartotojo kompiuteryje. „Google“ pirmauja ir šioje srityje. Jeigu turite tik interneto naršyklę ir ryšį, o jums reikia biuro programinės įrangos, galite naudotis tiek „Google“ tekstų procesoriumi, tiek skaičiuokle, tiek kurti pristatymus ir viskas „online“ režimu, naršyklės lange. Žinoma, tokiam „interneto biuro ofisui“ reikia pakankamai spartaus ryšio, tačiau pačios galimybės stebina. Kadaise panašus produktas galėjo būti įsivaizduojamas kaip „Java“ įskiepis, tačiau „Java“ beveik išnyko iš interneto svetainių šią platformą beveik visiškai išstūmė „Ajax“ ir „Adobe Flash“ technologijos. [10]
Be „Ajax“ tokios praturtintos interneto programos įmanomos, tačiau nebūtų tokios našios ir interaktyvios. „Ajax“ technologija tapo įmanoma su Internet Explorer 5.5“ versija, kurioje į „JavaScript“ kalbą buvo įtraukta papildoma savybė - galimybė pasiųsti HTML užklausą iš „JavaScript“ kodo ir išsaugoti jo rezultatą lokaliai, vartotojo kompiuterio atmintyje. Vėliau užklausos rezultatą galima panaudoti dinaminiam puslapio konstravimui taip pat vartotojo kompiuteryje. Naudojant tokias užklausas tapo įmanoma išvengti įterptinių puslapių (frames) ir keisti puslapio turinį jo pilnai neperkraunant. Dirbant su tokiu puslapiu susidaro įspūdis, kad jis veikia kaip eilinė programa, vykdoma vartotojo kompiuteryje. Panašiai veikia ir „Google Mail“, kur dinamiškai iš adresų sąrašo parenkami adresatai vos įvedus pirmąją vardo raidę. Toks dalinių užklausų ir serverio programinės įrangos suderinimas ir yra „Ajax“ technologija. [10]
Jei kokia nors interneto svetainė teigia, kad ji yra „Web 2.0“ kartos vien dėl to, kad joje yra dienoraščio galimybės ar gražūs, pusiau permatomi gradientiniai paveikslėliai, tai galima interpretuoti kaip reklaminį triuką, o ne realų „Web 2.0“ idėjų taikymą. Paslaugos pardavėjas gali naudoti tiek šį, tiek kitus faktiškai nieko nereiškiančius terminus tiesiog tam, kad patrauktų dėmesį ir sudarytų įspūdį. Didysis interneto knygynas „Amazon.com“ jau 1995 metais leido savo vartotojams rašyti knygų ir kitų prekių apžvalgas bei patarimus. Taip pat 2002 metais atvėrė savo programavimo sąsajas kitiems programuotojams. Šios idėjos ir technologijos jau egzistavo dar prieš atsirandant terminui „Web 2.0“. Teigiama, kad „Web 2.0“ nėra adekvatus terminas dėl to, kad tai – nei nauja pasaulinio tinklo versija, nei naujas protokolų rinkinys ir kad visos „Web 1.0“ laikais egzistavusios technologijos tiesiog sėkmingai naudojamos toliau, tik tobuliau. „Web 2.0“ trumpai susumavus tai yra Iinterneto išplėtojimas nauja linkme, siekiant pakeisti sudėtingą programinę įrangą interneto naršykle, taip pat įvairios pagalbinės priemonės, kad šis tikslas būtų lengviau ir efektyviau pasiekiamas. [10]
Galima galvoti apie „Web 3.0“. Pasaulinis tinklas evoliucionuoja kaip ir daugybė jo panaudojimo aspektų. Šiuo metu „Web 3.0“ įsivaizduojamas, kaip interneto platformos tobulinimas šiomis linkmėmis[10]:
- Interneto transformacija į didelę duomenų bazę, iš kurios duomenis galėtų pasiimti įvairi programinė įranga (ne naršyklės).
- Dirbtinio intelekto technologijų panaudojimas informacijos rinkimui, ieškoti paieškai ir apdorojimui.
- Semantinio tinklo tobulinimas. Šis semantinis tinklas suvokiamas, kuriame turinys išreiškiamas ne vien tik natūralia kalba, bet ir tam tikra forma, kuri būtų suprantama specializuotai programinei įrangai, kuri galėtų ieškoti informacijos, ja dalintis ir integruoti informaciją.
- Geografinis erdvinis internetas. Šiuo metu internete vyraujanti yra abstrakti informacija. Jos susiejimas su geografine informacija galėtų sukurti tokią aplinką, kurioje būtų galima ieškoti informacijos ne pagal raktažodžius, o pagal geografinę padėtį ar tiesiog vietą.
- Dar vienas vis neįvykstantis žingsnis — trimatės erdvės panaudojimas informacijos atvaizdavimui. Nors technologijos yra skaičiuojamos
jau dešimtys metų, bet jos vis dar neįsigali.
Svetainės dizainas svarbus klientui, todėl jis turi būti apgalvotas kokiai sričiai kuriama svetainė, dizainas neturi būti ryškus, neturi užgošti turinio. Klientas atėjas į svetainę turi gauti informaciją ir ją suprasti, todėl pastaruoju metu vengiama ryškių ir daug spalvų. Dauguma mano, kad dizainą sukurti reikia turėti talentą, jausti spalvas. Tačiau šiuo metu yra sukurta nemažai programų, pateikta ir informacijos kokios spalvos tinka, kaip jas derinti, taisyklės. Tarkim, jei pasirenkame pagrindinę spalvą yra pateikiamos šalia, kurios derinasi. Toliau pateikiu informaciją kaip derinasi spalvos, kokie įrankiai sukurti, kad galėtume greičiau atsirinkti derančias spalvas.
Video kaip dirbama su spalvų derinimo įrankiais:
(vaizduojamos dvi programos)
(vaizduojamos kitos dvi programos)