Reklama internete

Įvadas

Per kelis pastaruosius dešimtmečius internetas tapo svarbia žmonių gyvenimo dalimi. Šiuo metu yra daugiau negu 3 milijardai interneto vartotojų visame pasaulyje, kurie ieško informacijos per "Google" paiešką, bendrauja su draugais naudojantis "Facebook" ar "Skype" ar žiūri juokingus kačių vaizdelius "Youtube". Per šį laikotarpį pasikeitė ir marketingo strategijos, kad pritaptų prie sparčios technologijų plėtros. Internetinė reklama pasiekia ne tik, kompiuterių vartotojus, bet ir išmaniųjų telefonų naudotojus.

Kas yra reklama internete?

Reklama internete yra marketingo strategija kuri įtraukia internetinės terpės panaudojimą, kad perduoti žinią potencialiems klientams. Tai įtraukia reklamos skydelius svetainėse, naujienlaiškius reklaminį turinį mobiliuosiuose įrenginiuose.

Kaip internetinės reklamos forma, pirmasis reklaminis laiškas "SPAM" buvo išsiūstas 1978 balandžio 3 dieną. Šis laiškas buvo išsiųstas 400 naudotojų, kurių el. pašto adresai buco gauti iš "Advanced Research Projects Agency Network". Šio reklaminio laiško kūrėjas buvo "Gray Thurek" tai pat žinomas kaip spamo tėvas. Pirmoji svetainė pardavinėjanti reklaminius skydelius (ang. banner ads) buvo GNN(ang.global network navigator) 1993 metais.

Internetinės reklamos tipai

Google Adwords

Adwords yra google reklamos sistema kuri veikia kaip aukcionas atitinkamiems raktažodžiams, pagal kuriuos pasirodytų paspaudžiami skelbimai google paieškos rezultatuose. Kadangi reklamuotojams reikia mokėti už paspaudimus, taip "Google" korporacija uždirba pinigus iš savo paieškos variklio. Pačio skelbimo pozicija priklauso nuo skelbimo rango (maksimalus statymas daugintas iš kokybės balo). Aukščiausią rangą gavęs skelbimas yra dedamas į pirmą paieškos rezultatų vietą. Aukštesnis skelbimo kokybės balas gali sumažinti reklamos kainą ir paaukštinti skelbimo vietą rezultatų sąraše. Jis nustatomas pagal tai kaip skelbimas atitinka raktažodį, ir kokia yra užkraunamo puslapio kokybė.

Adwords iliustracija

Reklaminis skydelis

Reklaminiai skydeliai yra vienas iš populiariausių reklamos tipų internetinėje erdvėje. Retas tinklapis neturi šių skydelių. Svetainės paprastai naudoja "Google AdSense" ar kitus internetinės reklamos tarpininkus kad uždirbtų pinigus nuo svetainės lankytojų paspaudimų ant reklamos skaičiaus. Tokie skydeliai svetainėje neužima daug vietos, neuždengia svetainės turinio ir tik vartotojui susidomėjus reklama, jis ją aktyvuos ir svetainė gaus pinigus už tai. Tokios reklamos pastaraisiais dešimtmečiais išugdė vartotojams reklamos aklumą t.y. vartotojai pradėjo nebematyti reklamų internetiniuose puslapiuose dėl to, šios yra vis rečiau pastebimos ar ant jų paspaudžiama pelės klavišu.

Reklaminio skydelio iliustracija

Reklaminius skydelius svetainės gali turėti ir nuosavus. Tada trečioji šalis, noriti reklamuoti savo produktą, turi kreiptis į svetainės savininką ir reklamos rodymą bei kainą derinti su juo. Toks reklamos tipas gali padidinti svetainės pelną, tačiau norint sulaukti galimų klientų svetainė turi turėti daug lankytojų, kad kažkas susidomėtų reklamos galimybėmis toje svetainėje. Pagrindinis tokios reklamos pliusas, kad yra keletas būdų kaip lankytoją priversti paspausti ant reklamos. Tokie būdai, kaip reklamos rodymas uždiangiant turinį ar dar blogiau, veiksmų blokavimas svetainėje, kol nėra peržiūrimas reklaminis video klipas. Tokiu būdu vartotojo dėmesys yra sutelkiamas į reklamą, tačiau tai erzina vartotoją, kurio reklama nedomina. Tada ieškoma būdų kaip blokuoti šias reklamas. Interneto naršykles reklamų blokavimo priedai šiomis dienomis yra labai populiarūs dėl agresyviai vartotojo dėmesį nukreipiančių reklamų.

Svetainės nuosavo reklaminio skydelio iliustracija

Naujienlaiškiai

Naujienlaiškis yra labai panašus į spamo laiškus, kurie yra nepageidaujamos reklamos. Skirtumas yra tas, kad naujienlaiškius vartotojas turi prenumeruoti pats t.y. pareikšti norą gauti naujienas iš tam tikros įmonės, svetainės. Naujienlaiškiai vartotojui pateikia naujausią informaciją apie parduodamus produktus, naudojamas technologijas, artėjančius renginius bei akcijas. Taip yra padedama vartotojui sekti naujienas srityje, kuria jis domisi.

Toks internetinės reklamos tipas nenaudingas norint pritraukti vartotojus. Jis labiau tinka išlaikyti jau esamus vartotojus ir juos paraginti įsigyti kažką papildomai.

Naujienlaiškio iliustracija

Reklama socialiniuose tinkluose

Socialiniai tinklai yra paplitę visame pasaulyje. Žmonės dalinasi juokingais vaizdeliais, nuotraukomis. Vieni kitus kviečia į vykstančius renginius ar tiesiog reiškia mintis savo draugų ratams. Tai yra puiki terpė plėsti vartotojų ratą įmonėms. Taip gaunama sistema kuri primena reklaminius skydus ir naujienlaiškius sujungtus į vieną visumą.

Reklama socialiniuose tinkluose yra dvejų tipų:

  1. Reklama svetainėje
  2. Reklama draugų ratui

Pirmasis yra labai panašus į "Google AdSense". Atsižvelgiant į vartotojo pomėgius yra reklamuojamas turinys kuris galėtų jį dominti ir/arba už turinio reklamavimą buvo sumokėti pinigai socialinio tinklo savininkui. Antrasis reklamos metodas yra susijęs su draugų rato plėtimu ir bandymu patraukti draugus siunčiant jiems reklamines žinutes arba "Facebook" pavyzdžiu savo sienoje talpinti reklaminį video ar paveikslą. Šiam reikalui yra netgi žmonės kurie kaupia draugų ratą o po to jiems įbruka reklaminius pranešimus pagal įmonių užsakymus. Tai nėra visiškai legalu ir socialinių tinklų savininkai tokį reklamos būdą stengiasi kuo labiau slopinti.

Reklama mobiliuosiuose įrenginiuose

Mobiliuosiuosius įrenginius tai pat pasiekia internetinė reklama. Žinoma interneto naršyklė yra interneto naršyklė visose platformose, tačiau daugelis nemokamų programėlių "Google play" parduotuvėje turi įdiegtus reklamos modulius, kurie vienaip ar kitaip bando patraukti vartotojo dėmesį. Iš esmės programėlėse esančios reklamos labai panašios į svetainėms taikomus reklamų tipus:

  1. Reklamos skydelis
  2. Programėlės pranešimai (naujienlaiškis)
  3. Per visą ekraną iššokanti reklama

Reklamos skydelis

Reklamos skydelį turi absoliuti dauguma nemokamų Android programėlių. Tai yra fiksuotų matmenų laukas ekrane, kuris rodo iš interneto užkrautą reklamą. Paspaudus ant jo, yra vedama į susietą su ta reklama svetainę. Pačios reklamos veikimo principas yra panašus kaip ir internetinių svetainių. Skaičiuojami paspaudimai ant reklamos ir pagal tai skaičiuojama kiek reikia išmokėti pinigų programėlės autoriui.

reklamos skydelio android programėlėje iliustracija
Mobilaus reklamos skydelio pavyzdys [5].

Programėlės pranešimai (naujienlaikraštis)

Programėlės pranešimai (Eng. Notifications) skirti pranešti svarbią informaciją vartotojui, tačiau gali būti panaudoti ir norint pateikti naujienas arba reklamą. Tokios programėlės kaip "Delfi" kai kurias naujienas išmeta android sistemos pranešimų skiltyje. Kai kurie žaidimai kaip "8 ball Pool" iš "Miniclip" tokius pranešimus meta apie naujienas žaidime ir akcijas. Pirmuoju atveju naujienas pranešti sisteminiais pranešimais yra naudinga, tačiau antruoju atveju žaidimas prašo vartotojo dėmesio visiškai be reikalo.

reklamos pranešimo android programėlėje iliustracija
Programėlės pranešimo pavyzdys [6].

Per visą ekraną iššokanti reklama

Pats blogiausias reklamos tipas mobiliuosiuose įrenginiuose yra per visą ekraną iššokanti reklama. Žaidimuose ji iššoka dažniausiai pralaimėjus arba pereinant tarp langų t.y. tada kai vartotojas gali netyčia paspausti ant reklamos. Tokie žaidimai dažniausiai turi mokamą versiją be reklamos ir norint vartotojus priversti pirkti mokamą versiją yra dedamos tokios reklamos. Iš kitos pusės, pažvelgus, kuo daugiau vartotojų paspaus ant reklamos, tuo daugiau uždirbs kūrėjas.

per visą ekraną iššokančios reklamos android programėlėje iliustracija
Per visą ekraną iššokančios reklamos pavyzdys [7].

"Google AdMob"

"AdMob" yra "Google" posistemė padedanti programėlių kūrėjams uždirbti pinigus pridedant reklaminius skydelius ar pilno ekrano reklamas į programėles. Naudojant "AdMob" uždarbis yra skaičiuojamas pagal paspaudimų skaičių ant reklamos. Kiekvienas paspaudimas turi savo įkainį t.y. ~0.001 EUR. Kuo daugiau vartotojų programėlė turės, tuo daugiau ji uždirbs iš reklamos.

"AdMob" siūlo keletą reklamos pasirinkimų programėlių kūrėjams:

  1. "Banner" - reklaminis skydelis
  2. "Interstitial" - per visą ekraną iššokanti reklama (tekstas, paveikslas arba video)
  3. "Rewarded interstitial" - per visą ekraną iššokanti video reklama,kurią peržiūrėjus vartotojas yra apdovanojamas programėlės funkcionalume
  4. "Native" - Pasirinkto dizaino reklama programėlėje

Reklaminis skydelis

"AdMob" reklaminis skydelis gali būti šiek tiek modifikuojamas pagal k0rėjo poreikius. t.y. galima pasirinkti fono, krašto linijos, pavadinimo, teksto, bei nuorodos į svetainę spalvas. Tai pat galima pasirinkti kas kiek laiko reklama bus atnaujinama (nuo 30 iki 120 sekundžių) arba ji gali būti iš viso neatnaujinama t.y. kai atsidarius veiklos langą reklama užkraunama ji praėjus laiko tarpui pati nepasikeis. Reklaminio skydelio vietą programėlės grafiniame dizaine galima nustatyti pagal kūrėjo poreikius. Tačiau pačio skydelio dydis yra nustatomas vienas iš "AdMob" palaikomų dydžių formatų:

  1. 320 x 50 - lyderių sąrašas (eng. Mobile leaderboard)
  2. 480 x 32 - Reklaminis skydelis gulsčias (eng. Mobile banner (landscape))
  3. 468 x 60 - Reklaminis skydelis (eng. Banner)
  4. 728 x 90 - Lyderių sąrašas (eng. Leaderboard)
  5. 300 x 250 - stačiakampis linijoje (eng. Inline rectangle)

Žemiau pateiktame video yra rodoma, kaip integruoti reklaminį skydelį į Android programėlę:

Per visą ekraną iššokanti reklama ir atlygis

"AdMob" teikia galimybę atvaizduoti tiek tekstines reklamas, tiek paveiksliukus, tiek video intarpus. Tokią reklamą galima rodyti vartotojui tarpuose tarp atliekamų veiksmų programėlėje (pvz. prieš prasidedant žaidimui, arba jam pasibaigus). Toks parodymas Susilauks bent netyčinio paspaudimo, kas irgi skaitosi kaip reklamos peržiūra ir į kūrėjo sąskaita praturtėja tuo ~0.001 EUR. Tai pat galima pasirinkti per visą ekraną iššokančias video reklamas, kurias peržiūrėjus, vartotojas yra apdovanojamas programėlės turiniu.

Žemiau pateiktame video yra rodoma, kaip integruoti pilno ekrano reklamą į Android programėlę:

Pasirenkamo dizaino reklama

Šios reklamos yra naudojamos pagerinti programėlės draugiškumą vartotojui, kai jau prie esamo turinio yra pridedamas reklaminis turinys. Kai reklaminiai skydeliai ar iššokančios reklamos yra visada fiksuoto dydžio, šio tipo reklamos dydį pilnai valdo kūrėjas. Android programėlėje integravimas nėra sunkus, tačiau norint susikurti reklamos langą pagal savo poreikius reikia gan gerai išmanyti CSS. Reklamos kūrimo lango pavyzdys pateiktas žemiau.

Laisvai modifikuojamos reklamos pavyzdys
Laisvai modifikuojamos reklamos pavyzdys

Susikūrus savo reklamą ji atitinkamai taip, kaip buvo modifikuota, taip ir bus atvaizduojama įrenginyje. Šios galimybes pagalba galima kurti reklamas, kurios yra įsimaišiusios į socialinio tinklo draugų sąrašą, į GPS programėlės matomų palydovų sąrašą ar į naujienų srautą vietinio laikraščio programėlėje.

Laisvai modifikuojamos reklamos pavyzdys atvaizduotas išmaniąjame telefone
Laisvai modifikuojama reklama išmaniajame telefone [10].

Išvados

Vystantis technologijoms atsiranda vis daugiau būtų skleisti žinias bei reklamą internetinėje erdvėje. Netgi Išmanieji įrenginiai tarnauja kaip įvairių produktų ar kompanijų reklamavimosi terpė, o iš reklamos joje programėlių kūrėjai ir reklamos platinimo kompanijos uždirba pinigus.

Literatūros sąrašas

  1. The History of Online Advertising.
  2. Different types of online advertising.
  3. What Is Google AdWords?
  4. Banner Advertising
  5. Admob android ads integration using Android Studio
  6. Android: Operating system or billboard?
  7. Full screen pop up ads
  8. Google AdMob
  9. Supported image ad sizes and formats
  10. Native Advertising: A Complete Guide to Adding This Revenue Stream to Your App

Valid CSS!